KLOPOTHEK - WHITE NOISE BAR

 

Studio 672, Venloer Str. 40, 50672 Köln

 

 

JUNI 1999

 

2.6.1999

Gipfelkreuz 1

Live: Leonid Soybelman (Berlin / Tel Aviv)

DJ - Clash: Bass-T, Schlammpeitziger, Frank Dommert, Wolfgang Brauneis, Felix Klopotek, Konrad Feuerstein, Georg Odijk, Jan St. Werner, Marcus Schmickler, Waltraud Blischke, Peggy Förster, Melani Wratil, Constantin Rothkopf, Alexander Kunz, Stephan Schröder, Tobias Bock, Raubmaschinist MC Borg, Josef Suchy, Marcus Maida, Juicy Snare, Markus Detmer, Volker Wurth (tbc)

 

Der Clash findet an 2 DJ-Desks statt!

 

"Bilder einer Öffentlichkeit" (Filme zum Thema) Installation von Johannes Jäger

 

bereits ab 21.00 Uhr DM 10.-

 

GIPFELKREUZ I&II 2.6. / 16.6.

 

Am 2. und 16.6. werfen die am nächsten Wochenende jeweils bevorstehenden Gipfel der Mächtigen ihre Schatten auch auf die Klopothek. Aufgrund des besonderen Anlasses und des Versuches einer adäquaten ästhetischen Reaktion, die Platz läßt für politkritische Bruchstellen, werden an diesen Mittwochen nicht nur Konzerte - mit Leonid Soybelman am 2.6. und Fever am 16.6., zwei Acts aus der Neuen Hauptstadt - stattfinden.

 

An vier Plattenspielern, 4 CD-Spielern und mehreren Mischpulten wird von den Hosts der Klopothek und illustren Gästen (u.a. DJ Juicy Snare, Marcus Schmickler, Jan Werner, Georg Odijk, Raubmaschinist MC Borg) ein DJ-Clash der besonderen Art stattfinden. Die Tonträger werden in einem Akt der permanenten Destruktion und der penetranten Überlagerung eingesetzt. Soll heißen: es gibt keinen geregelten Ablaufplan, jeder darf zu jedem Zeitpunkt auflegen und den anderen stören, unterbrechen, verwirren. Die Übertragungsmedien (Plattenspieler etc.) sind also permanent in Betrieb. Kein DJ-Set in irgendeinem Sinne sondern ein unvorhersehbarer, unberechenbarer Fluß divergenter Spiel- und Musikarten. Gleichzeitig ist der Clash auch eine Übung in improvisatorischer Disziplin - zu viele Köche verderben nicht immer den Brei!

 

Sicherlich ist der Clash auch eine stille Hommage an den frühen Zappa, der einst sagte, daß kein Akkord gräuslich klingen könne, um den Ekel vor den Scheußlichkeiten der Regierung ausdrücken zu können.

 

Darüberhinaus gibt es Filme und Videoinstallationen von autonomen Kölner Initiativen zum alles beherrschenden Gipfel-Thema. Geplant ist außerdem die Installation "Naked City (Köln)" einer situationistischen Splittergruppe, die sich mit der Zergliederung des städtischen Raumes und den adäquaten Mitteln, diese zu beheben, auseinandersetzt.

 

9.6.1999

Word Sound Tour

Live:Techno Animal (London)

Sensational (New York)

DJ:  Spectre (New York)

22.00 Uhr DM 18.-

 

16.6. Gipfelkreuz 2

Live: Fever (Berlin)

DJ - Clash (Line-Up siehe oben)

 

"Bilder einer Öffentlichkeit" (Filme zum Thema) Installation von Johannes Jäger

 

bereits ab 21.00 Uhr DM 10.-

 

siehe oben

 

23.6. Thomas Lehn Solo (Köln) DJ: Frank Dommert 22.00 Uhr DM 10.-

 

 

Thomas Lehn (1958/Germany) - analogue synthesizer & piano

 

Since the early 1980s Thomas Lehn has been working as a performer, interpreter, composer and improviser of contemporary music. His individual style of musical expression is rooted in the experience of a broad spectrum of musical fields. After studying recording engineering at the Hochschule fur Musik in Detmold (Germany), he moved to Cologne and received a formal education in order to become a professional pianist.

 

>From 1980 to 1987 he studied both classical and Jazz piano at the Hochschule fur Musik Koeln. During the 1980s he was the pianist of numerous jazz formations and a member of workshop ensembles conducted by Gunter Hampel, George Russell and Keith Tippett.

 

As an interpreting pianist he has played concerts since 1982 - performing both contemporary new music including numerous first performances and traditional composed music of the classical and romantically period. In 1989 he initiated the chamber ensemble Trio Dario  and four years later the Mengano Quartett. Focused on performing compositions of the contemporary avant-garde, he is pianist of the Nova Ensemble Wuppertal, the ConGioco Ensemble and the quartet Natrium. He has also worked in performances of music theatre compositions of Maria de Alvear and Manos Tsangaris and in projects of performance artist Angie Hiesl.

 

Parallel to his work as a pianist, he concentrates on composing and performing electronic music. The electronic equipment he uses consists of analogue synthesizers of the late 1960s. The facilities of these 'historic' instruments - e. g. to modify electronic sounds very directly as well as to combine and to control several parameters at the same time - allows him to spontaneously act and react in close contact with the process of tension, space and structure of the music during its performance.

 

As a synthesizer player he has repeatedly collaborated with Martin Blume, John Butcher, Gunter Christmann, Jim Denley, Axel Doerner, Phil Durrant, Christian Fennesz, Alexander Frangenheim, Wolfgang Fuchs, Malcolm Goldstein, Gunda Gottschalk, Guillermo Gregorio, Beth Griffith, Mats Gustafsson, Gerry Hemingway, Erhard Hirt, Tim Hodgkinson, Bruno Leicht, Paul Lovens, Paul Lytton, Radu Malfatti, Jeffrey Morgan, Torsten Mueller, Christian Munthe, Josef Novotny, Peter Rehberg, Keith Rowe, John Russell, Hans Schneider, Burkhard Stangl, Raymond Strid, Martin Theurer, Roger Turner and Philipp Wachsmann. He has even worked with Chris Burn, Lol Coxhill, Michael Griener, Evan Parker, Zeena Parkins, Peter van Bergen a.m.o..

 

Combining the electronic with the acoustic sounds of the grand piano - including those colourful ones from the inside or those produced by piano preparation - he plays concerts with Die Klangraumer: a trio with Andreas Wagner on clarinet, saxophone and Guido Hafner on double bass. Since 1990 Die Klangraumer have worked continuously and have been involved in multimedia collaborations with the artist Andreas Bergen (Munich) - they performed alongside video art and accompanied live early experimental silent movies by Viking Eggeling, Laszlo Moholy-Nagy, Hans Richter, Fernand Leger and others.

 

Furthermore, he is a member of other ensembles, e. g. vario-34, a sextet with Guenter Christmann, Alexander Frangenheim, Mats Gustafsson, Paul Lovens and Christian Munte; Die Glassband, a quintet with Alexander Frangenheim, Evan Parker, Roger Turner and Philipp Wachsmann; Konk Pack, a trio with Tim Hodgkinson and Roger Turner; quartet with John Butcher, Paul Lovens and Alfred Zimmerlin; trio with Phil Durrant and Radu Malfatti; Tom & Gerry, a dou with Gerry Hemingway; MIMEO, a 12 piece electronic orchestra (see below); synthesizer trio VCO 1 (Voltage Controlled Oddities) with Konrad Doppert and Joker Nies.

 

Thomas Lehn has played concerts in Austria, Denmark, England, France, Hungaria, Italy, Netherlands, Spain, Germany and the USA. He has been repeatedly invited to perform at international festivals and for TV and radio productions. He has been involved in projects promoted and/or supported by Goethe-Institutes in Budapest, London, Roma, Manchester, Marseille, York and Chicago.

 

He has recorded with "vario-34" on Swedish Blue Tower label (BT-CD06; 1995), with "Die Klangraeumer" on German hybrid label (hmpCD10; 1996), with Theurer/Hirt/Lehn on German Happy Few Record label (hf CD 3; 1998), with MIMEO on German GROB label (GROB 005; 1998) and in duo with Guenter Christmann on label edition explico (exp10; 1999). A solo CD with Lehn's own electronic compositions on label Random Acoustics is in preparation.

 

30.6.1999

Nilg (Bergisch Gladbach)

DJ: Schlammbass 22.00 Uhr DM 15.-

 

NILG: Information: Instrumente: Bass, Gitarre, Schlagzeug,Synthies, Sampler, Keyboard, Percussion, 5 Personen (spielen ansonsten bei WORKSHOP) Jedrr ist alleine, alle können nur einer sein. Easy Listening? Rock? Disco? Verwirrspiel? Veröffentlichung: 1 Platte: "Do you think it‚s allright when I say hello?" (Finlayson-Tonträger) Improvisiert? Geplant? Ostinater Kratutrock mit Melodywitz. Lädt ein zum Kegeln gehen. Oder lieber ein Tanz auf der Kirmes?

 

 

Vorankündigung: Montag, 5.7. Jim O‚Rourke / John Fahey